20131101-184113.jpg

Posted On November 1, 2013 By In Ruimtevaart And 5885 Views

Astronauten verplaatsen Soyuz vanwege grote drukte bij ISS

20131101-184113.jpg

Drie astronauten in het International Space Station hebben vandaag een Soyuz-capsule naar een ander deel van het ruimtestation verplaatst. Om plaats te maken voor de nieuwe crew die volgende week arriveert, moest de huidige crew een kort ritje in hun eigen Soyuz maken.

Astronauten Fyodor Yurchikhin (ROSCOSMOS), Karen Nyberg (NASA) en Luca Parmitano (ESA, Italië) stuurden de Soyuz van de Rassvet-module (ook wel Mini Research Module 1 of MRM-1) richting Zvezda – de oudste module van het ISS.
        Die docking-poort is vorige week vrijgekomen toen het Europese vrachtschip ATV-4 het ISS verliet.

Yurchikhin stuurde als Soyuz-commandant het voertuig weg om 04.33 (EDT). De Soyuz dockte een kwartiertje later weer aan om 04.54. Bekijk het filmpje van de re-docking op NASA Live TV:

De docking-poort moest vrijkomen voor het arriveren van de nieuwe crew, die 7 november aankomt bij het ISS. Astronauten Rick Mastracchio (NASA), Koichi Wakata (JAXA) en Mikhail Tyurin (ROSCOSMOS) zullen de huidige, 6 man grote crew aanvullen. Momenteel zitten naast de Soyuz-verplaatsers Yurchikhin, Nyberg en Parmitano ook nog de Russen Oleg Kotov en Sergey Ryazanskiy, en de Amerikaan Mike Hopkins in het ISS.

Het wordt het een ongekend drukke week in het internationale ruimtestation. Voor slechts de tweede keer in de geschiedenis van het station zal een 9-koppige bemanning aanwezig zijn – de eerste en laatste keer dat dat gebeurde was in 2009.
        Daarnaast wordt er die week nog een historische ruimtewandeling gedaan, waarbij de Olympische vlam de open ruimte in wordt gebracht. Die ruimtewandeling zullen we hier live streamen.

De laatste re-docking van een Soyuz vond in juni 2010 plaats. Toevallig was het ook toen Yurchikhin die het ruimteschip bestuurde, tijdens de TMA-19-missie van Expeditie 24.

Tags : , , , , ,

About

Leave a Reply

Your email address will not be published.