ArianeSpace, het bedrijf dat de Europese Ariane 5-raket bouwt en lanceert, heeft zijn prijzen voor commerciele lanceringen drastisch verlaagd. Het bedrijf wil daarmee beter kunnen lconcurreren op de markt, en dat werkt ook nog: er zijn al een flink aantal nieuwe orders binnengekomen.
Dat zegt in ieder geval Stephane Israel, de Franse baas van het Europese consortium. Volgens Israel heeft SpaceX de markt veranderd met zijn steeds dalende prijzen, en moeten andere bedrijven zoals het zijne zich daaraan aanpassen.
Succes
Israel noemt de lagere prijs die het bedrijf deze maand voorstelde een succes. Inmiddels heeft een flink aantal bedrijven bij Arianespace aangeklopt voor het lanceren van kleine satellieten (tot 4,000 kilo). Dat is voor Arianespace genoeg reden om de prijzen nu structureel te gaan verlagen.
Valsspelen
Het bedrijf speelt daarbij wel een beetje vals, want het lukt Arianespace al jaren niet om de hoge kosten te drukken. Om toch een competitieve speler te blijven moet het beddijf dan ook noodgedwongen valsspelen door de Europese overheden om een eztra bijdrage van maar liefst 16% te vragen.
Dat komt in totaal neer op zo’n 116 miljoen euro per jaar. Dat wil het bedrijf jaarlijks vanaf 2015 tot en met 2018, zodat er binnen Arianespace kan worden gereorganiseerd.
Reorganisatie
Om een reorganisatie te regelen, gaan de 2 grootste aandeelhouders van Arianespace (Airbus Defensie en Ruimtevaart en de Franse raketmotorfabrikant Safran) hun samenwerking verdelen, naar een 50/50-opdeling van het bedrijf. Het is nog niet duidelijk wat dat betekent voor Arianespace en haar medewerkers; mogelkjk wordt het bedrijf ondergebracht bij een van de twee aandeelhouders.
Meer lanceren
Om quite te kunnen spelen moet Arianespace jaarlijks 5 Ariane- en 2 Soyuz-raketten lanceren vanaf ESA’s lanceerbasis in Kourou in Frans Guyana. Dat aantal werd vorig jaar niet gehaald vanwege vertragingen bij de leveringen van de satellieten, en er zijn binnen het Ariane-consortium en ESA zorgen ontstaan of het lanceerschema volgend jaar wel kan worden gevuld
Tags : Airbus, Ariane, Ariane 5, arianespace, ESA, politiek, ruimtevaart, SpaceX, stephane Israel