philae

Posted On November 5, 2014 By In Uncategorized And 1434 Views

Landingsplaats voor Rosetta-missie gaat Agilkia heten

We zijn nooit fan geweest van de komeet waar ESA volgende week de Rosetta-sonde wil laten landen. Niet omdat het een stomme komeet is, maar omdat we de tongbrekende naam 67P-Churyumov-Gerasimenko met geen mogelijkheid kunnen onthouden. Gelukkig hoeft dat sinds vandaag niet meer, want ESA heeft de landingsplaats van de Philae-lander een naam gegeven: Agilkia.

De naam werd gisteren bekend gemaakt na een wedstrijd die het Europese ruimteagentschap had uitgeschreven. Daarbij mochten Europese burgers een voorstel doen om de landingsplaats een mooiere naam te geven.

Site J

De landingsplaats die begin oktober werd uitgekozen, ging lange tijd door het leven als het onaantrekkelijke ‘Site J’. Omdat dat zelfs naar ruimtevaartbegrippen een droge naam is, besloot ESA de wedstrijd uit te schrijven.

Een stukje Egyptische geschiedenis

De naam Agilkia is vernoemd naar een eiland in de Nijl in het zuiden van Egypte, waarop onder meer de beroemde tempel van de godin Isis stond. Die tempel stond aanvankelijk op het eiland Philae, waarnaar de lander van de Rosetta-sonde is vernoemd. Toen het eiland Philae overstroomde werd de tempel verplaatst naar Agilkia. Een passend eerbetoon dus.

Fransoos

De definitieve naam van de landingsplaats is uitgekozen door een jury, die bestond uit wetenschappers van het Philae-landingsteam. De prijs werd uitgereikt aan de Fransman Alexandre Brouste, die naast eeuwige roem ook een tour langs ESA’s Space Operations Control Centre in Darmstadt krijgt waarbij hij de landing live mag bijwonen vanuit de controlekamer.

Brouste was niet de enige met het idee, want de naam Agilkia werd door meer dan 150 mensen ingestuurd. Het is niet bekend waarom uitgerekend Brouste de prijs won.

Publieke interesse

Het idee om het publiek de naam te laten bepalen van zoiets belangrijks, is onderdeel van ESA’s charmeoffensief rondom de Rosetta-campagne. Daarmee wil het ruimteagentschap via slimme virale campagnes meer enthousiasme creëeren voor haar werk. Dat gebeurde eerder al met de succesvolle actie ‘Wake Up, Rosetta’, waarbij mensen een filmpje konden insturen waarin zij de Rosetta-sonde uit zijn ‘winterslaap’ schreeuwden.

About

Comments are closed.