Het bedrijf Uwingu heeft al ruim 90,000 berichten verzameld om naar Mars te sturen. De berichten worden in het kader van Uwingu’s “Beam Me To Mars”-actie naar de rode planeet uitgezonden via radiogolven.
Uwingu begon met ‘Beam Me To Mars’ vanwege de 50e verjaardag van de eerste succesvolle Mars-missie, NASA’s Mariner 4. Die sonde was op 28 november 1964 het eerste ruimtevaartuig dat Mars wist te bereiken.
Betaalde boodschap
Ter ere van die historische missie verzamelde Uwingu berichtjes van mensen, die tegen een fikse betaling een korte boodschap mochten inspreken. Die boodschap wordt door Universal Space Network naar Mars gestuurd via radio-golven.
Dubieuze organisatie
Uwingu is een dubieuze organisatie. Via het bedrijf kan iedereen die dat wil een krater op Mars of op de maan naar zich laten vernoemen – voor een flinke prijs. Sommige kraters gaan voor duizenden euro’s van de hand. De grap is echter dat de Uwingu-database helemaal niets waard is. Niemand, ook geen bedrijf, kan namelijk een naam toekennen aan een planeet, ster, of krater.
Niet transparant
Uwingu is daar niet bepaald transparant over, en pretendeert de enige te zijn die echt kraters vernoemt naar personen. Daarover hebben instanties als de International Astronomical Union al meerdere keren hun beklag gedaan. Omdat echter de helft van de winst (niet de omzet) van Uwingu naar wetenschappelijk onderzoek gaat, wordt het bedrijf wel gedoogd.
Bekende personen
Ook bekende personen en bedrijven hebben meegedaan met de actie. Onder andere de Canadese astronaut Chris Hadfield stuurde een bericht naar Mars, evenals Star Trek-acteur George Takei, Bill Nye The Science Guy, en voormalig NASA-directrice Lori Garver. Daarnaast stuurden ook ruim 25 ruimteagentschappen een bericht naar boven.